Print Pages

Access Page via Rule

Track Page Visit

Visited Pages JQuery

Navigatie Hoofdstuk VI Hoofdstuk I Hoofdstuk II Hoofdstuk III Hoofdstuk IV Hoofdstuk V Hoofdstuk VI
Navigatie HVI tablet I II III IV V VI
Navigatie Hoofdstuk VI mobiel I II III IV V VI

Data support

   Hoofdstuk VI in vogelvlucht

Binnen welk krachtenveld beweeg je je als data supporter? Met welke vragen leven onderzoekers? Hoe ga je het gesprek met ze aan? Hoe kun je data support organiseren? In dit hoofdstuk leer je daar meer over. 

H6_keuzepagina Cases krachtenveld Vraag en aanbod FOBO

   Leerdoelen

Na dit hoofdstuk: 

  • Ben je je bewust geworden in welk krachtenveld je je als data supporter beweegt;
  • Heb je handvatten gekregen om als data supporter het gesprek met je klant aan te gaan;
  • Kun je uitleggen hoe het frontoffice - backoffice model van RDNL kan dienen als één van de manieren om data support te organiseren.

Like · Dislike ·  
Not rated yet. Be the first who rates this item!
I like maybeLike · 

Bert Huizing - Het krachtenveld is zeer gevarieerd en veelzijdig;
Ja, ik heb een eerste sta[ gezet op weg naar de kennis die nodig is in het gesprek met mijn klanten;
Ja, het geeft structuur en een verdeling van taken;
Wat is ook interessant vind zijn de stappen datalab > institutuutsrepository > definitieve archievering.
Ik kom zeker nog een keer terug bij deze cursus.

3 years 3 weeks ago · 
Not rated yet. Be the first who rates this item!

Gusta Drenthe - In een congresverslag begin juni dit jaar (DARTS 4: Discover Academic Research Training and Support, onderdeel van de Academic & Research Libraries Group, UK) was 1 bijdrage gewijd aan de stand van zaken wat betreft kennis onder Engelse "subject and liaison librarians" over research data management. Ze vergeleken het met een onderzoek van 2 jaar terug (Reskilling for research / RLUK, 2012). Het is goed te zien hoe de kennis behoorlijk is toegenomen en dat RDM adviezen en trainingen steeds meer deel uitmaken van hun werk. Hopelijk gaat dat bij ons net zo! Zie http://www.slideshare.net/ARLGSW/tag/darts4 voor de powerpoints.

2 years 11 months ago · 
Not rated yet. Be the first who rates this item!
I like maybeLike · 

Jitka Vavra - Bij de RUG komen vragen over data support binnen via een e-mailadres bij de Research Data Office (RDO). Deze worden daar door een persoon of direct beantwoord, of doorgestuurd naar een bibliotheekmedewerker die deel uitmaakt van de "Dienstenteam Datamanagement". Deze heeft verder (face-to-face) contact met de klant om de vraag verder te inventariseren of beantwoorden (in overleg met de RDO). Een front office/back office structuur zoals hier boven geschetst is bestaat niet.

2 years 5 months ago · 
Not rated yet. Be the first who rates this item!
I like maybeLike · 

Marieke Polhout - Bij de RUG wordt het FO-BO-model misschien niet toegepast, maar bij andere organisaties wel degelijk. De cursus is ook bedoeld om ervaringen uit te wisselen, het is interessant om te zien hoe andere organisaties hun datamanagement (willen gaan) inrichten.

1 year 9 months ago · 
Not rated yet. Be the first who rates this item!
I like maybeLike · 

Erik Jansen - Via een nieuwsbrief van OCLC stuitte ik op een interessant artikel met de titel: Librarians' Perspectives on the Factors Influencing Research Data Management Programs. Het beschrijft factoren die van invloed zijn op bibliotheken (medewerkers) bij de invulling en uitvoering van hun RDM support activiteiten. De url naar het artikel (preprint): http://crl.acrl.org/content/early/2017/01/30/crl17-1029.full.pdf+html

2 months 3 weeks ago · 
Not rated yet. Be the first who rates this item!
I like maybeLike ·